tisdag 22 januari 2008

Jag vet vad Bryan Adams gjorde sommaren 1969



Under många år trodde jag att Bryan Adams sjöng "I had my first real sex dream" i "Summer of 69". Jag förstod redan då att det var en väldigt bisarr textrad – den passade inte in på något sätt. Men jag tyckte att det lät så och lät saken bero.

Sedan dess har jag inte ägnat många tankar åt Bryan Adams. Tills i dag. En snubbe på jobbet har "Summer of 69" i sitt delade iTunesbibliotek. Jag lyssnade. Och hörde. "I got my first real six-string". Så klart att det var en jävla gitarr han sjöng om. (Den som läst sin Freud skulle säkert kunna göra en och annan poäng av gitarren som fallossymbol, för att inte tala om vad man skulle säga om min feltolkning av textraden – men det är en annan story.)

Det känns ju skönt att ha rätt ut det här. Även om jag, som sagt, inte har tänkt på saken på väldigt länge så känner jag nu att det är en av många pusselbitar till min version av verkligheten som inte velat passa in och legat och skavt någonstans långt inne.

Samtidigt. Jag blir lite besviken. Det kan ju vara så med sånger som man gett en viss innebörd och sen läst texten och insett att man varit helt ute och cyklat. Låten blir en helt annan. I "Karma Police" trodde jag att Radiohead sjöng "This is what you get when you mess with love" vilket är en helt briljant textrad. Men de sjunger egentligen "us" istället för "love". Inte alls lika bra.

Ja, ja.

För övrigt upptäckte jag att "Summer of 69" är bättre än sitt rykte. När jag var ung och allvarlig kunde jag häva ur mig saker som att "det finns de som inte inser skillnaden mellan Bruce Springsteen och Bryan Adams, men, det ska ni veta, det är en jävla skillnad!". Vilket skitsnack. I "Summer of 69" är han lika bra som de äkta rockkillarna. Dessutom. En man som fotar modejobb på fritiden är självklart mycket mer intressant än en som meckar med bilen.


Inga kommentarer: