tisdag 22 december 2009

Peter LeMarc åker till Mallorca


I Peter LeMarcs bok "100 sånger & sanningen bakom dem" som kom tidigare i år finns många fina historier. Som när LeMarcs dåvarande band Box 81 under sent 70-tal eller tidigt 80-tal får ett gig på Mallorca. Hela sommaren ska de spela på ett av öns hotell. LeMarc var tveksam, men bandkollegan Stefan Livh övertygade med löftet att "Beatles var i Hamburg, Mallorca är vårt Hamburg."

Bandets främsta uppdrag var att se till att gästerna stannade på området och LeMarc tvingades sjunga "Små grodorna" på både svenska och engelska för stupfulla ungdomar som hånglade på plastgräsmattan framför scenen.

"Droppen som fick min bägare att definitivt rinna över var när vi på midsommarafton bussades in till ett diskotek i Palma för att vi skulle spela för svenska charterpensionärer. När jag stod där på scenen och sjöng 'Skära, skära havre' – med Stefan Livh på dragspel och 'Swäwarn' på fiol! – då minns jag att jag tänkte: Det här är fanimej inte Beatles i Hamburg, det här är förnedring, ta mig härifrån!"

Inga kommentarer: