fredag 24 augusti 2007

Studio 60-premiären - andra chansen


Om ni missade det i tisdags, så har ni en ny chans i kväll när SVT2 sänder första avsnittet av Studio 60 on the Sunset Strip. Serien når inte upp till Vita huset (Aaron Sorkin ligger bakom båda serierna), men stundtals är den minst lika bra. Särskilt i det första avsnittet när producenten får ett utbrott över det i hans ögon sorgliga tillståndet för amerikansk tv.

Precis som Vita huset gav en inblick i spelet bakom storpolitikens kulisser, visar Studio 60 hur det går till när man gör tv-show. Det är klart att jag inte har en aning om det är en realistisk bild som ges, men det har inget med saken att göra. Det viktiga är som med all annan fiktion att det som berättas berättas så bra att jag tror på det. Till skillnad från Vita huset har man i Studio 60 satsat lite mer på humorn - inte så konstigt med tanke på att det handlar om en humorshow. Gemensamt för båda serierna är att de när en dröm om att föremålet för berättelserna - USA:s president och tv-producenter - kan vara lite godare, lite intelligentare, lite bättre än de är i vår värld.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ser för lite TV nu för tiden (IKEA vägrar att leverar min soffa) men din blogg ger mig en hint om vad nytt jag kan se i min framtida TVsoffanärvaro.

Anonym sa...

aaaroourhg blurg vad bra det där asvnittet är

Andreas sa...

Hej anonym. Kul att jag kan hjälpa till. Och hoppas att du fått din soffa. Heroes börjar ju på TV4 i morgon!

Andreas sa...

gunilla, du har helt rätt. Det är något av det bästa som visats

Anonym sa...

andreas, du har också HELT rätt. Det äro till fullo ett av de briljantaste skapelserna i hela världen. Vår värld, tellus tomatus VELE FI