tisdag 4 september 2007

Upp till kamp för Marcimains framtid


Upp till kamp verkar kunna bli en riktigt bra miniserie. Vi är ju inte bortskämda med svenskspråkiga sådana. Mikael Marcimain - som låg bakom den enastående Lasermannen - spås av Johan Croneman (som förresten skrev en lysande rolig krönika om tv-bloggare och Sopranos häromdagen) bli en av landets mest framstående filmregissörer. Så blir det säkert, den stora dukens lockelser är oemotståndliga och Marcimain kommer mer all säkerhet göra en mycket välkommen insats för svensk film. Men jag hoppas att Marcimain stannar inom tv. Till skillnad från film finns där möjligheten att gå på djupet, utveckla och inveckla på ett sätt som är omöjligt på film.

Det jag verkligen hoppas på är att Marcimain gör en sisådär 20 timmar tv-serie av Klas Östergrens "Gentlemen" och uppföljaren "Gangsters". Jag tror att han, om någon, skulle vara mäktig den uppgiften. Att han på ett mästerligt sätt kan teckna olika tidsepoker har han redan visat i Lasermannen och nu Upp till kamp. Östergren själv skulle kunna skriva manus - han har ju skrivit både för film och tv förut. Jag är beredd att betala dubbel licensavgift om SVT satsar på det projektet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Viktigt lästips för dig, känner jag...
www.konradolsson.se/2007/09/den-stora-tomheten.html