onsdag 10 oktober 2007

EXTRA: Per Morberg ord för ord

Som första blogg i världen kan Takt & ton publicera min intervju med Per Morberg. Ord för ord. Oredigerat. Den nakna sanningen.

Jag blev varnad av tre pressinformatörer på TV4 och SVT före intervjun. De blev lite nervösa och sa att visst kunde jag få Per Morbergs nummer, men jag kände väl till att han inte är särskilt förtjust i intervjuer? Jo, tack. Metrointervjun är en av årets svenska tidningshändelser. Så jag hade ju hoppats på lite mer svavel i intervjun nedan. Å andra sidan var det skönt att han verkade vara på bra humör.

I alla fall. Storyn är så här: Per Morberg ska vara med i Babben Larssons talkshow lördag 20 oktober. Mitt uppdrag är att få åtminstone ett pratminus som går att publicera.


Andreas Rosander heter jag, jag ringer från nyhetsbyrån TT Spekta.


Ja.


Jag skulle vilja göra en kort telefonintervju med dig angående din
medverkan i Babben Larssons pratshow.

Ja, det går väl bra. Det är bara det att jag står med en älg här.


En älg?


Ja.


Är du ute och jagar?


Ja, jag håller på att ta ur en älg. Är det tre frågor bara så kan jag
väl svara.

Ja, ungefär så. Tre-fyra stycken.

Mm.


Det är ett moment i det här programmet som heter Heta stolen. Känner du till det?
(Hetastolen går ut på att fem komiker drar vitsar och gästen ska försöka hålla sig för skratt.)

Ja.


Hur tror du att du klarar dig där?


Jag har ju så lätt för att skratta, så jag tror inte att jag klarar
det så bra. Man kanske kan försöka meditera sig igenom det. Man liksom tittar fast man inte ser. Och koncentrerar sig på något annat. Men jag har inte så stora förhoppningar på att jag klarar det så bra.

Okej. Vad tycker du är roligt annars. Vad brukar du skratta åt?


Ja...Monty pyton och My little pony...vad heter det, det där engelska
satirprogrammet som klär ut sig till transor och sånt där. Vad det nu heter för nånting.

Det känner jag inte till.
(Det slog mig efter intervjun att han förmodligen menade "Little Britain".)

Jo.

Monty pyton käner jag till.

Ja.

Har du sett Babben Larssons program?

Jag har sett halva. En gång.


Vad tycket du då?


Jag gillar Babben. Jag gillar henne som fan. Det är därför jag ställer
upp. Jag tycker om henne.

Jan Guillou är med i programmet också.


Ja.


Känner du honom?

Nja, vi har träffats några gånger. Men vi har ju lite gemensamma intressen.


Ja, ni har väl det. Med jakt då framförallt eller?

Ja, precis.

Vad sa du nu, att du var ute och jagade?


Ja, jag står precis och håller på att ta ur en älg så du ringer
verkligen precis olägligt.

Jag förstår det. Men det är inte nåt ni gör för tv?


Nej, nej. Det här är privat.


Vad är det som är så roligt med jakt?

Jomen, det är det där med spänningen och få vara i naturen och slippa
sådana här samtal bland annat.

Jamen tack så mycket då.


Ja, hörru du tack själv.


Lycka till.


Ha det bra.


Hej.


Hej.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha KLASSIKER.

Tar ur en älg.

Redigt:)

Anonym sa...

lart mycket