fredag 16 november 2007

En ärlig man

I kväll tittar vi på det här.

Edit: Länken är inaktuell. Texten följer nedan.

En ärlig man

Musikbyråns reportage om Bill Withers inleds med ett klipp ur något amerikanskt tv-program från 1970-talet. Han ska snart spela sin största hit och berättar om varför han skrev den.

- Kvinnor är mycket bättre på att erkänna att de förlorat något än män. Kvinnor kan säga "jag älskade honom, jag älskade honom verkligen. Men han lämnade mig. Varför lämnade han mig?" Män i samma situation säger oftast något i stil med "jag är glad att bruden stack, man". Fast det inombords känns som om de ska dö. Så för en gång skull skulle jag vilja förbigå mitt eget manliga ego. Så då skrev jag...

Så börjar han sjunga "Ain't no sunshine". För oss med ett lite för romantiskt förhållande till musik (och livet i allmänhet – de två förhållningssätten går oftast hand i hand) är det helt fantastisk tv.
Musikbyrån kan vara riktigt, riktigt bra. Likt "Kobra" tar de både sina tittare och ämnen på allvar. Och Magnus Bronis entusiasm gör mig alltid lika glad.

"Musikbyrån" vill vara moderna och uppdaterade men har vett nog att inse tv-mediets begränsningar som förmedlare av det allra senaste i en tid då de senaste låtarna finns på en blogg runt hörnet flera månader innan de kommer till en skivaffär. Om de ens kommer dit över huvud taget. Att likt "Musikbyrån" satsa på att berätta historier i reportage som får ta tid är helt rätt väg att gå.
Bill Withers är givetvis så långt ifrån sista skriket som man kan komma. Han sa upp bekantskapen med musikbranschen i mitten av 1980-talet. Sedan dess har han vid ytterst fåtal tillfällen synts i media. Men reportern Svante Lodén fick honom att prata. Det tackar jag för.

Programmet finns på SVT play.

Inga kommentarer: