måndag 5 november 2007

Krogshow med Klasa

Jag och mamma och brorsan var och lyssnade på Klas Östergren när han lanserade "Gangsters". Östergen och hans förläggare höll ett samtal inför ätande publik högst upp i NK. Ungefär som en krogshow fast utan storband och Nanne Grönwall.

Fast det är klart, Ernst Brunner pratade om sin roman om Karl XII samma kväll, så lite Nanne blev det ändå.

När maten var uppäten och samtalen slut såldes och signerades böcker. Jag och brorsan köpte "Gangsters" till farsan och Östergren skrev "Från en gangster till en gentleman". Han gav mamma en komplimang också.


Östergren är en sådan författare som jag gärna skulle hamna bredvid vid en bardisk. Så som folk gör lite då och då i hans romaner. Han verkar vara en skön prick. Å andra sidan skulle jag inte kunna hejda mig från att inleda förhör om vad som hänt på riktigt och hur det gick sen och andra dumheter. Och så skulle det blir pinsamt och ovärdigt och allmänt jobbigt.


Ja, ja. Så är det.


Jag började läsa "Orkanpartyt" häromdagen. Det är ingen "Gentlemen", men den verkar ganska bra. Jag gillar efter katastrofen-scenariot. Och den lågmälda tonen.

Inga kommentarer: