fredag 18 april 2008

Att vara med är inte alltid att hålla med

Det är inte bara Strage som ryser av obehag inför SVT:s Psalmtoppen med premiär i morgon (lördag 19/4). Även inbjudna artister deltar med viss tveksamhet. I alla fall Freddie Wadling. Han ska vara med i det andra avsnittet som sänds nästa lördag. Med anledning av det intervjuade jag honom häromveckan.

Vad har du för relation till psalmer?
- När man var liten var man tvungen att lära sig psalmer och sådana saker utantill. Det var inte så jättesnälla lärare om man säger så. Egentligen är det med vissa förebud jag ger mig på det här. Jag gillar inte att sjunga psalmer egentligen. Det är inte min grej.
Hur kommer det sig att du gick med på det ändå?
- Det var min bokare som bokade in mig så det var inte mycket att tjata om (skratt). Jag behöver ju pengarna också. Jag är inte så rik.
Vad tror du Freddie Wadling i Liket Lever (Wadlings punkband under sent 1970-tal) skulle säga om Freddie Wadling som sjunger psalmer i tv?
- Det är ju förskräckligt egentligen. Det är en negation på något sätt. Jag skulle inte gillat det, om man säger så. Jag är inte så förtjust i det nu heller om jag ska vara ärlig. Men när man gör något måste man ändå göra det med en viss känsla. Det finns alltid något i låten som man kan ta fast på.
Om jag tolkar dig rätt så brukar du inte besöka kyrkan och sjunga?
- Nej.

Inga kommentarer: