tisdag 18 september 2007

Filip & Fredrik förnekar sig inte

Nja, jag vet inte riktigt. För mig har Filip & Fredrik alltid funkat i begränsade doser. De kan göra briljant och underhållande journalistik som få andra i Sverige. Men de kan också bli jävligt jobbiga.

Deras animerade serie Myggan (premiär onsdag på Kanal 5, klipp finns bla här) bjuder väl egentligen inga överraskningar. Första avsnittet innehåller datingförmedlaren Ulf Lundell, snuskgubben (i flera bemärkelser) Bengt Magnusson, en utblottad Mauro Scocco och en och annan hermafrodit. Inga konstigheter, med andra ord. Och lite kul är det. Men jag ser mer fram emot Filip & Fredriks nästa projekt, Boston tea party. De beskriver det som ett "snillen spekulerar möter ett touretteskonvent". I en intervju jag gjorde för någon vecka sedan förklarade Fredrik Wikingsson programmet så här:

- Vi är väl inte så intresserade av frågor som varför går solen upp i öst och ned i väst. Utan det är väl mer: om man dör i en flygkrasch för att planet gå rakt ned i marken. Hur många olika sätt dört man på då och på vilket sätt dör man först? Det är lite mer butalare frågor. Och kanske förbjudna frågor. Varför tänder inga svenska kvinnor på asiatiska män?

Är det så?

- Nja, men det är väldigt få svenska kvinnor som fantiserar om att ha sex med en asiatisk man. Fråga runt på redaktionen så får du se att det är så.

Jag vet inte om jag vågar göra det.

- Inte ett ont ord om asiatiska män, givietvis.

Uppgifterna om vad svenska kvinnor inte tänder på kom inte med i den text som skickades till tidningarna. Det kändes säkrast så.

Inga kommentarer: