fredag 23 mars 2007

Död disco


Asså punkfunken. Det kanske fortfarande finns en tid för den. Inte är det före klockan elva på förmiddagen i alla fall.

Jag tycker ju att Raptures senaste har sina stunder. Och deras "House of jealous lovers" är fortfarande en jävligt bra låt. Men. När man på LCD Soundsystems senaste ställs inför både punkfunk och vacker elektronisk pop så framstår det senare som så mycket mer tilltalande och modernt.


Jag lyssnar nu på Punks jump ups senaste Kitsunésläpp "Dance to our disco (or it kills you)". Det känns lite jobbigt. Dagen är som sagt alldeles för ung för den här typen av musik, men det är något annat som stör också. Med karaktäristisk punkfunkmusik och ansträngt skrikig sång a la Hives-Pelle får det mig att associera till ursäkter för att indieskallar ska få röra på sig till ett dansmusikbeat. Som om det behövdes några ursäkter.


Headman medverkar med en remix som inte imponerar. Nightmoves remix är lite bättre, men sången är tyvärr fortfarande jobbig. De borde ha samplat brottstycken av sången, gjort en instrumental eller bytt ut sångaren.


Trots detta så kommer jag säkert om en sisådär tolv-tretton timmar spela "Dance to our disco" och veva med armarna och dansa i dj-båset. Precis som den indieskalle som vill verka nere med technon som jag är.

Inga kommentarer: