torsdag 15 mars 2007

Monkey business


"It's all monkey business. I'm a monkey and I like to hit people in the head with this banana" säger den till Japan utvandrade amerikanske komikern Rob Pongi och slår sig själv i huvudet med en uppblåsbar banan. Han ser ut som en en blandning av Willy Wonka och 70-talets Elton John och pratar om japansk tv-kultur samtidigt som han ror en roddbåt.

Dokumentären "Japan best hit TV" av Jonatan Järbel och Erik Bredhe visas ikväll kl 21 på TV8. Bilden av japansk tv som gavs i "Lost in translation" visar sig vara helt och hållet sann. Programmet där Bill Murray intervjuas finns på riktigt och heter "Matthew best hit tv". Det är en färgsprakande och fullständigt vansinnig underhållningsshow. Vad den går ut på är något oklart. Programledaren säger tokroliga saker och bjuder in kända människor som ger honom presenter.

Matprogram är, precis som i Sverige, väldigt populärt i Japan. Men Japan har hoppat över den folkbildande biten där Mat-Tina berättar hur man grillar kyckling eller vad det nu kan vara. I japansk tv struntar man i matlagningen och går direkt på det intressanta: kändisar som äter. Best hit tv, som sagt.

Man kan givietvis fråga sig hur rättvis bilden är som ges i "Japan best hit tv". Dokumentären berättar till exempel ingenting om japanska tv-dramer, vilket ju rimligen borde finnas. Men det är en rolig inblick i japansk underhållningstv.

"Japan best hit tv" går i repris på lördag kl 0.00.

Inga kommentarer: