måndag 2 april 2007

Tre vänner skildrar tre gangsters


Idag blev det klart att Tre vänner köper optionen på att göra film av Jens Lapidus roman "Snabba cash" (som jag skrev om här). Det är inte klart än om det blir en tv-serie eller en film, men rörliga bilder blir det i alla fall.

Att romanen skulle filmatiseras på ett eller annat sätt var det väl aldrig någon tvekan om. Det är en historia som går utmärkt att berätta i rörliga bilder. Att boken blev en succé gjorde det ännu mer troligt. Hur resultatet blir är en helt annan femma. Svensk film är alltid ett högriskprojekt. Allt för ofta går det åt helvete.

Men jag väljer att vara optimist. Jag hoppas till och med på Arn-filmerna, fast jag borde veta bättre. Vad gäller "Snabba cash" så är valet av skådespelare för de tre huvudrollerna extremt viktigt. Realtid.se föreslår "Ola Rapace som torpeden Mrado Slovovic, Dogge Doggelito som ÖsterÅker-rymmaren Jorge Salinas Barrio och Alexander Skarsgård som brat-rookien Johan Westlund." Jens Lapidus säger diplomatiskt "Det låter väl bra. Jag gillar dem." Jag svarar: nej, nja och kanske.

Ola Rapace skulle få trycka i sig några års konsumtion av ryssfemmor för att fylla ut Mrados kostym. Dogge är rappare, inte skådis. Med tanke på att svenska skådespelare är ett högriskprojekt i sig bör man väl inte söka sig ut på ännu tunnare is. Å andra sidan är det kanske just det man ska göra. Steve Van Zandt hade ingen erfarenhet av skådespeleri när han fick rollen som Silvio Dante i Sopranos. Och Dogge var ju med i "Förortsungar" (som jag av förklarliga skäl inte har sett). Alexander Skarsgård är väl den ende av de tre som faktsikt skulle funka. Han skulle nog kunna gestalta JW:s spelade säkerhet – som en katt utklädd till hermelin. Men den kallt beräknande knarklangaren? Eller den sorgsne pojken som söker sin förlorade storasyster? Ja, kanske. Så länge vi slipper dubbade tyskar är projektet en bit på väg.

Jag får fundera lite till och komma med mina egna förslag på skådespelare.

Inga kommentarer: